Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.11.2007 20:19 - Маркетингови изследвания за начинаещи
Автор: veras Категория: Лични дневници   
Прочетен: 5121 Коментари: 10 Гласове:
0

Последна промяна: 24.11.2007 23:49

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Попълвали ли сте някога анкета? Онова нещо с въпросите и отговорите, дето прилича на тест, ама не съвсем. Обикновено се правят, за да може да се получи някаква полезна информация, която да помогне на онези, които са я поръчали, да разберат какво точно се случва, как, защо и други такива неща.

 

Последните няколко години анкетите изскачат от всякъде – в магазините, в интернет, в списания, пристигат заедно със сметките, ако сега отворите хладилника съм почти убедена, че и от там ще изскочи някоя. За съжаление, тази масовост неминуемо води и до занижаване качеството им. И понякога попадаме на въпросници, които май са направени само заради идеята да се напрви маркетингово изследване, без преди това фирмата да си е задала най-важния въпрос: “Какво искаме да научим от това проучване?”. И на практика се случва нещо, което служи по-скоро за забавление, отколкото за  получаване на важни за бъдещото развитие на организацията отговори.

 

Миналата седмица в ръчичките ми попадна едно такова невероятно творение. Безплатно списание, което се разпространява в някои междуградски автобуси, е решило да провери кои са читателите му и какво им харесва, респективно не им харесва. Похвално начинание. И го казвам без капка ирония. Обаче някъде между зародилата се идея за подобно проучване и самата й реализация, очевидно нещо се се объркало много сериозно. Защото резултатът е повече от… Как да се изразя по-тактично? В началото в мен се прокрадна леко неразбиране, заместено по-късно от искрено забавление.

 

Първите въпроси са повече от логични – за първи път ли попадаме на списанието, къде сме го видели, какво мислим за него и още няколко от този тип. Донякъде разбрах и въпросите за демографския профил на четящите, въпреки че като се има предвид, че разпространението е в междуградски автобуси е лесно да се предположи, че хората там ще са доста различни. Обясних си го с желанието да се рабере от какви теми се вълнуват различните групи читатели.

 

Следващата серия от въпроси леко ме озадачи. Какво общо има желанието ми да тегля кредит или да купувам на кредит с това дали ми допада въпросното списание? Хм, дали пък все пак не съм блондинка по душа и просто не мога да разбера дълбоко замаскирания замисъл на мъдрите автори? Това ще да е. Все пак сигурно са си имали причина, при това аргументирана, за да ме питат подобни неща.

 

Тъкмо се бях настроила да си мисля за ипотечни кредити и купуване на лизинг, когато бях застреляна от въпрос N 15. Изключително много държа да го споделя. Той се превърна в личния ми фаворит.

           

15. Каква паста за зъби ползвате?

·        българска марка

·        чужда марка

·        не съм лоялен/на към една марка

 

Ъ-ъ, паста за зъби? Какво се случи с уредите на изплащане? Къде са ми другите въпроси за кредити и банки? Имам още неща да споделя! А колкото до пастата за зъби – не знам какво да отговоря. Аз ползвам няколко марки, които редувам. Но пък съм лоялна към тях. Други не купувам. Имам подозрение чие производство са, но не това е определящият фактор за решението ми за покупка.

 

Да видим какво следва. “Защо пътувате с автобус?” и “Имате ли предпочитание към автобусите на определена компания?”. Като изключим рязката смяна на темата, въпросите са логични. Все пак съм в авотобус, нали така? Тогава защо ме питаха за пастата ми за зъби?

 

Връзката между отделните въпроси става все по-забележима. “Спортувате ли?”, “Ползвате ли интернет?”. Да, спортувам като гоня автобуса, защото закъснявам за среща с кредитния си консултант, тъй като не можах да реша коя марка паста да използвам. Може би защото съм пристрастена към интернет.

 

Много се обърках. Мислех, че ме питат за списанието, а то какво се получи? Кредити, паста за зъби, пътуване с автобус, спорт и интернет… Още малко и ще поискат да разберат и каква марка презервативи ползвам и колко често. За  моя най-огромна радост анкетата се ориентира към приключване с обичайните въпроси за пол и възраст. Остава загадка защо питанията за доходите и заниманието не бяха заедно с тях.

 

Да се чуди човек да плаче ли или да се смее. Вярно, че всички разбират от маркетинг (че то кво толкова сложно има, за какво ще даваме пари за маркетолози?), ама моля Ви… Разбирам, че сте любознателни и че искате да разберете възможно най-много неща, но всяко нещо си има граници.

 

Далеч съм от мисълта, че съм специалист на тема маркетингови изследвания. Но дори и с невъоръжено и с непрофесионално око се вижда, че тази анкета е безумна. Може би са решили да помогнат с някой и друг въпрос на своите рекламодатели. Не знам. Знам само, че се смях. Много и дълго.

 

За финал искам да цитирам още два въпроса, които ще оставя без коментар.

 

            9. Бихте ли изпратили материал за публикуване в ХХХ?

·        да

·        не

·        не знаех, че има такава възможност

 

16. Защо пътувате с автобус?

·        нямам автомобил

·        имам автомобил, но предпочитам автобуса, защото ми е по-удобно

 

Късмет с анализирането на получените отговори. Ще имате нужда от него.




Гласувай:
0



1. sowhat - хм
24.11.2007 21:45
добрият маркетолог никога не задава повече от 7 въпроса защото клиентът се изморява
цитирай
2. veras - съгласявам се без бой
24.11.2007 21:48
само дето анкетата съдържа 22:)))
цитирай
3. sowhat - ми това говори много за маркетолога
24.11.2007 21:54
и за квалификацията му нали ?
и за тези които го наемат.
без коментар.
при това аз съм лаик :)
цитирай
4. veras - така е
24.11.2007 21:56
сериозно се съмнявам, че това нещо е писано от някой, който поне малко отбира от маркетинг, ако не съм права...ужас!
цитирай
5. jenseits - предполагам анкетата е имала ид...
24.11.2007 23:01
предполагам анкетата е имала идеята да създаде профил на потребителя - навици, покупателна способност (би трябвало да са те питали за доход..) и т.н. Целта би била хората, които продават рекламните карета на списанието да представят пълна информация за профила на потребителите на рекламните агенции и фирмите, които поръчват рекламните карета. Е, ако представител на това списание дойде в офиса едва ли ще го питам за пастата за зъби на читателите...може заради някоя конкретна фирма да са добавили въпроса...
цитирай
6. veras - jenseits
24.11.2007 23:09
както споменах и в поста, замисълът за анкетата е добър, но самото изпълнение е меко казано зле

няма как да ми говорят за нагласата ми за списанието, след това да ме питат за пастата ми за зъби и веднага след това да ме питат нещо коренно различно

да, имаше въпрос за доходите, той си е стандартен за определяне на профила на респондента, но не беше на правилното място, пък и забележките ми не са точно към тази част на въпросника

не случайно цитирах дословно някои от въпросите, какво може да се научи за потребителите от въпроса за изпращането на материали? дали мога и дали искам да пиша за такова велико издание? ако искат да си намерят автори, да си пуснат обява, маркетинговите изследвания не са за това

и честно казано, аз като рекламодател, след като прочета подобна анкета, не бих рекламирала в това списание
цитирай
7. pierrot - Някой аматьор?
24.11.2007 23:33
Точно. Най - верояно някой е наел начинаещ маркетингов агент, който е искал да състави профил на средностатистическия пътник на фирмата. Профил, който да стане обект на продажба впоследствие.
По принцип, ние - потребителите, очакваме маркетинговите агенти да ни питат за неща, които ние искаме, а те ни питат за неща, които тях интересуват...така, че дерзай и отговаряй!

п.с. Качи се втори път, отговори със същите имена да ги объркаш :)
цитирай
8. veras - пиеро
24.11.2007 23:38
аз не бях в автобус, списанието с анкетата ми попадна в ръчичките по съвсем различни пътища, но това е без значение

дори и да се абстрахирам от факта, че съм потенциален потребител и респондент, не мисля, че тази анкета е полезна, можеха да я направят далеч по-работеща с много по-малко въпроси, но пък по-смислени

цитирай
9. pierrot - Със сигурност не е полезна :)
25.11.2007 09:10
@ sowhat е прав - 7 въпроса са достатъчни, а и посочената от теб анкета е повече забавно четиво, отколкото проучване.
цитирай
10. annanik - бих задала въпроса за пастата за ...
30.11.2007 10:56
бих задала въпроса за пастата за зъби ако искам да разбера податливостта към рекламно въздействие и други такива :).
Разликата между чужди и български пасти за зъби в качеството е мижава, докато като пари е значителна.
Мисля, че с тази анкета някой е искал да убие с един изстрел много зайци. Накрая се е получила тази смешна нелепост :)
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

Архив